AI in de praktijk

Experimenteren, leren en innoveren met AI

Het onderwerp AI komt de laatste tijd veel langs in gesprekken die we hebben bij kantoren. En (vrijwel) altijd is daaraan de vraag gekoppeld of de administratie- en accountantskantoren daar al iets mee moeten doen. Een betere vraag is denken of we er al iets mee kunnen doen. En wat dat dan is?

In de afgelopen maanden hebben wij geprobeerd een beeld te krijgen of, en zo ja, wat kantoren binnen de organisatie doen met AI. De reacties daarop zijn divers, de rode draad is dat er wel dat er veel geprobeerd wordt. Vaak vanuit nieuwsgierigheid (en dat is goed) en in een ‘experimentele’ fase, maar we spreken ook relaties die hier verder mee gaan.

Zelf zijn wij ook al een tijdje bezig met het verkennen van de (on)mogelijkheden van AI. Waar kun je het inzetten, waar levert het wat op. We kijken naar praktische mogelijkheden voor onze klanten. Op zoek dus naar praktisch nut. En eerlijk gezegd: soms is het ook gewoon leuk om te experimenteren met ogenschijnlijk niet direct nuttige toepassingen. Ook daar kun je namelijk veel van leren.

Copilot

En sinds kort is AI binnen Microsoft ook uitgebreid. In een vorig artikel meldde ik al de voordelen die je zou kunnen hebben met Copilot in de browser, sinds een week of vier is Copilot ook (in het Nederlands) beschikbaar in de Office omgeving. Dus Copilot in Outlook, Teams, Word, Excel en PowerPoint. Ik zal proberen wat praktische voorbeelden hiervan te geven.

Ook bij ons wordt best nog wel eens wat gemaild. Tussen collega’s onderling (hoewel: liever doen wij dat in Teams) maar voornamelijk met klanten. En af en toe word je dan, als de mails al een aantal keer ‘heen en weer’ zijn gegaan, in de cc meegenomen. Met Copilot kan je dan heel eenvoudig jezelf in de historie ‘inlezen’ door te vragen de mails samen te vatten. En de mails mogen best uitgebreid zijn, want Microsoft geeft dat het maximum (op dit moment) rond de 20.000 woorden ligt. Ander voorbeeld: na afloop van een Teams overleg een samenvatting laten maken en de actielijst laten opstellen voor Copilot. Hierbij moet wel opgemerkt dat de eerste ervaringen nog niet ‘volledig’ zijn: er lijkt moeite te zijn om alle namen en uitspraken compleet weer te geven. Wij hebben hiervoor de transcriptie aan staan tijdens onze overleggen.

Maar het gaat verder: bij het schrijven van mails kun je je laten coachen (taalkundig) door Copilot. In een overleg eerder deze week hoorde ik dat sommige kantoren hiervoor al AI-oplossingen gebruiken om hun medewerkers te helpen betere mails te schrijven. Hoe handig kan het dan zijn als dit vanuit een geïntegreerde AI-toepassing kan. Ander voorbeeld dat ik hoorde is de inzet van Copilot om een snelle analyse te doen van logbestanden (op zoek naar opvallende afwijkingen). Praktische voorbeelden om Copilot in te kunnen zetten.

Wat is hiervoor nodig? Een gezonde portie creativiteit, de bereidheid om hier wat tijd in te steken en een licentie Copilot voor Microsoft. Dat laatste is een extra licentie en kost iets meer dan € 300 per gebruiker per jaar. Met het bedenken van de juiste toepassingen kun je voor dat geld dus een verlichting van de werkdruk of een hogere productiviteit bereiken. We denken graag met je mee of en waar jullie dit soort oplossingen kunnen inzetten.

Meer weten? Neem gerust eens contact op Daniël of Martijn via 055-355 99 79 of per mail ai@fullfinance.nl

Publicatiedatum: 28 mei 2024