Dit weekend bezocht ik met mijn dochter een open dag van een universiteit. Ze raakte daar in gesprek met een student over een potentiële studie. Ik stond erbij en luisterde. En net zoals de dag ervoor – waarover zo meer – raakte ik enthousiast. Enthousiast over de gedrevenheid van jonge mensen, hun belangstelling, de manier waarop ze elkaar bevragen en informeren: kritisch en opbouwend. De dag ervoor had ik dat ook mogen ervaren op ‘onze’ AA-opleiding. Ik geef daar het vak strategie, leiderschap en organisatie. Een vakgebied waarover ik in de dagelijkse praktijk adviseer. Die praktijkervaring in combinatie met uiteraard allerlei theoretische modellen en recente ontwikkelingen doceer ik vervolgens op de vrijdagmiddag. De AA’ers-in opleiding laat ik via praktijkopdrachten het geleerde toepassen op hun eigen praktijk, zijnde het accountantskantoor waarop zij werkzaam zijn. Afgelopen vrijdag presenteerde de eerste groep zijn opdracht. Onder andere een ingevuld business-canvasmodel, een uitgewerkte SWOT-analyse met heldere conclusies, en een cultuurscan van het eigen kantoor passeerden de revue.

Inhoudelijk stonden de presentaties als een huis, maar nog belangrijker vond ik het zichtbare enthousiasme waarmee er verteld werd over het eigen kantoor in relatie tot het onderwerp strategie en organisatie.

Dan weer even terug naar de student en mijn dochter. Ik hoorde hem zeggen: “Er werken hier ook 50’ers hoor die er al eeuwen zitten, maar kijk straks maar eens goed bij de onderzoeksgroepen, daar zijn allemaal jonge mensen aan de slag.”

“Ooh sorry”, zei de student tegen mij, toen mijn dochter fijntjes opmerkte dat ik ook net de 50 was gepasseerd.

Ik moest er hartelijk om lachen, maar dacht vooral, net zoals op de vrijdagmiddag bij de presentaties: Betrek de jonge professionals in uw organisatie. Hun enthousiasme, inzicht en snelheid van oppakken en verwerken van informatie is in een strategietraject zeer waardevol!

Tonny Dirkx, t.dirkx@fullfinance.nl