Er zijn ontwikkelingen. Dus weer even een korte update.
In de eerste plaats heeft demissionair staatssecretaris Van Reij de contouren aangekondigd van het nieuwe box 3 stelsel zoals dat vanaf 2027 zou kunnen gaan gelden.
Volgens de website van de Belastingdienst komt er vanaf 2027 een nieuw stelsel voor box 3 waarin het werkelijke rendement op vermogen wordt belast. Voor de tussenliggende jaren werkt het kabinet met overbruggingswetgeving. De tijdelijke wetgeving gaat uit van de werkelijke verdeling van spaargeld, beleggingen en schulden. Daarbij gebruikt de Belastingdienst rendementspercentages die dichtbij de echte percentages voor sparen, beleggen of lenen liggen.
Weergegeven in een tabel komt dit op het volgende neer:
Categorie |
Belast direct rendement |
Belast indirect rendement |
Bank- en spaartegoeden | Werkelijke inkomsten (rente minus kosten) | N.v.t. |
Aandelen, obligaties, winstbewijzen, opties | Werkelijke inkomsten (dividend/rente minus kosten) | Waardeontwikkeling in de vorm van koerswinst minus kosten (vermogensaanwas) |
Aandelen (start-ups, familiebedrijven) | Werkelijke inkomsten (dividend/rente minus kosten) | Waardeontwikkeling bij verzilvering (vermogenswinst) |
Onroerende zaken (hoofdregel) | Werkelijke inkomsten (huur/pacht minus kosten) of forfait voor eigen gebruik (minus kosten) | Waardeontwikkeling bij verzilvering (vermogenswinst) |
Onroerende zaken (eerste woning in box 3 voor eigen gebruik) | Forfait | Forfait |
Vorderingen en schulden | Werkelijke inkomsten (rente minus kosten). Betaalde rente over schulden in negatief inkomen | Afwaardering (bij schuldeiser) of vrijvalwinst (bij schuldenaar) bij kwijtschelding van de vordering (vermogensaanwas) |
Of dit systeem er ook daadwerkelijk gaat komen is nog maar zeer de vraag. We zullen het de komende jaren wel gaan zien. Het laatste woord is er zeker nog niet over gezegd.
En dan blijkt de nog piepjonge Wet Rechtsherstel box 3 volgens de advocaat-generaal in zijn conclusie van 1 september 2023 wederom in strijd te zijn met het discriminatieverbod en het recht op ongestoorde eigendom. Dit stelsel moest voor de jaren 2017-2022 de gevolgen wegnemen van het beruchte kerstarrest, mits tijdig bezwaar was gemaakt (voor niet bezwaarmakers loopt wederom een procedure).
Waar gaat dit over?
Een echtpaar heeft een eigen woning en box 3 vermogen bestaande uit banktegoeden, vorderingen, en een aantal in meer of mindere mate verhuurde onroerende zaken. Tevens is sprake van een aandeel in een VVE. In geschil is hoe het aandeel in de VVE belast moet worden. De inspecteur stelt 5,38% (overige bezittingen), de belanghebbenden 0,12% (werkelijk rendement). De ag oordeelt dat de herstelwet m.u.v. spaargeld nog steeds het discriminatieverbod en eigendomsrecht in dezelfde mate schendt als het oude systeem. Hij geeft in overweging een tolerantiemarge tussen wettelijk en werkelijk rendement te bepalen. De uitspraak van de Hoge Raad is naar verwachting over 6 maanden.
Kortom: een wet die nog maar net bestaat wordt meteen de vuilnisbak in gekieperd als de advocaat-generaal gevolgd wordt. Dat stemt niet gerust op de eveneens op deze systematiek gebaseerde Overbruggingswet voor de jaren 2023 e.v.
De Belastingdienst reageerde meteen. Volgens de dienst is dit geen formele uitspraak, maar slechts een onafhankelijk advies zonder gevolgen voor de heffing over het box 3-inkomen van mensen. Met andere woorden: de Belastingdienst zal voorlopig blijven voortborduren op het wettelijke systeem. Op zich terecht, want het is nog maar de vraag of de Hoge Raad het eens is met de Advocaat-Generaal. Desondanks lijkt de wetgever zich voor de tweede maal in de vinger te snijden met een keuze voor een heffingssystematiek die niet door de fiscale beugel kan.
Maar waarom zou je ook leren van je fouten…?!
Wordt vervolgd!
Drs. Bert Driessen
Publicatiedatum 20 september 2023