In de afgelopen weken heb ik podcastserie “Ik weet je wachtwoord” geluisterd. Ik vind dat soort gesprekken altijd buitengewoon boeiend om te beluisteren, omdat het voor mij een bijzonder deel van de wereld laat. Een deel waarvan we weten dat het bestaat, maar meestal niet goed begrijpen hoe het bestaat. En eerlijk gezegd weet ik dat nog steeds niet helemaal.
Het heeft mij wel geholpen om het onderwerp cybersecurity weer wat anders op de radar te krijgen. In alle informatiestromen rondom duurzaamheid is het onderwerp, in ieder geval binnen de accountancy, wat naar de achtergrond geschoven zo lijkt het. En dat terwijl het misschien best een heel duurzaam thema is. Daarom besloot ik, na een leuk gesprek dat ik had over cybersecurityscans, in dit artikel weer wat hernieuwde aandacht voor dit onderwerp te vragen.
Want laten we eerlijk zijn: er is nu wellicht wat minder aandacht voor, maar dat maakt het zeker niet minder belangrijk. Sterker nog: de afgelopen jaren is er het nodige veranderd waardoor het alleen maar belangrijker geworden is. Want als gevolg van corona zijn we met elkaar aan het herontdekken hoe we willen gaan werken. En is werken op kantoor niet meer de enige vanzelfsprekendheid. En vraagstukken rondom toegang tot data, andere werkplekken en alles wat daar qua beveiliging mee samenhangt tot gevolg. En wat te denken van de oorlog in Oekraïne? Onderzoek door onder andere het Nationaal Cyber Security Center toont aan dat ‘hacktivisme’ en cyberaanvallen hierdoor behoorlijk zijn toegenomen.
En wat is dan onze rol, als accountants en adviseurs van onze klanten? Van ondernemers die mogelijk slachtoffer worden van cyberaanvallen? Of worden wij zelf slachtoffer? In een eerder artikel schreef ik al dat ook dat niet ondenkbaar is. We zitten als accountants- en administratiekantoren immers op een schat aan data. En als je wilt weten wat een hacker daarmee kan, luister dan zelf de podcastserie ook maar eens. Niet om bang te worden, maar om bewust te worden en blijven.
Maar hoe zit dat nu met die duurzaamheid? En goede cybersecurity en goede bewustwording van de cyberrisico’s verkleind de kans op een succesvolle aanval. Data blijft beschermd, infrastructuur (ook in de interactie met klanten) overeind en het biedt wellicht ook kansen om dit onderwerp met je klanten te bespreken. Waardoor het daar ook een uitwerking kan hebben. Voelt best duurzaam.
O ja, en als we echt met duurzaamheid aan de slag gaan of onze klanten hierbij gaan helpen, laten wij dan ook bewust zijn van alle data die waarschijnlijk aanvullend verzameld moet gaan worden om aan de rapportageverplichtingen te kunnen gaan voldoen. En meer data vraagt dan ook weer meer aandacht voor de bescherming daarvan.
Kortom: laten wij dit onderwerp weer proberen duurzaam op de agenda te krijgen. Van ons en van onze klanten. Hulp daarbij nodig? Bel me gerust, 055-355 99 79.
Martijn Kriek
Publicatiedatum 24-05-2023