De effecten van AI binnen de accountancy

Een belangrijk thema in 2023 is toch wel artificial intelligence (AI). We hebben dit jaar verschrikkelijk veel tools voorbij zien komen. Met de komst van ChatGPT ging het helemaal los. Je zag bijvoorbeeld op social media het ene na het andere voorbeeld. Eerder schreef een collega van mij ook een nieuwsbriefartikel dat grotendeels was gegenereerd met ChatGPT en heeft collega Paul een stuk geschreven over ChatGPT en accountancy. Maar wat nu de effecten van AI op de accountancy zijn, dat blijft een grote vraag.

Stimuleren of juist verbieden?

In gesprekken met kantoren merk ik dat zij hiermee worstelen. Is het gebruik van AI-tools nou juist een kans of een bedreiging? En waar gaan deze tools in het proces nou echt winst opleveren? Ik denk dat het van belang is dat je als kantoor in ieder geval aan de slag gaat met beleid over dit onderwerp. Het in zijn geheel verbieden van het gebruik lijkt me praktisch gezien niet haalbaar. AI sluipt steeds meer in de bestaande software. Softwareleveranciers zijn hier mee bezig of zetten dit op de roadmap. Ook bij Microsoft zie je steeds meer van Copilot, de assistent functie binnen de Microsoft applicaties. De eerste stap als kantoor lijkt me dan ook om met elkaar vast te stellen wat je wel en wat je niet gaat gebruiken. En dan nog het opstellen van de spelregels. Als je bepaalde tools gebruikt, welke data kunnen dan gebruikt worden binnen deze tools en wat gebeurt er met deze data? Je wilt niet zomaar alle jaarrekeningen van klanten opgenomen zien worden in openbare databronnen.

Bij veel kantoren heb ik gemerkt dat zij nog niet weten of de medewerkers al iets doen met dergelijke tooling. Als dit meer bekend is, dan is de grote vraag nog: wat doen zij dan?

AI in de processen

Bij Full Finance zijn wij altijd bezig om samen met kantoren de processen verder te optimaliseren. Hier is nog veel winst te behalen, ook nog zonder de toepassing van AI. Ik denk echter niet dat AI een hype is die wel weer over zal waaien. Dit zijn technieken die zullen blijven en juist steeds beter zullen worden. Ook in processen gaat dit een steeds grotere rol spelen en voor kantoren tijdswinst opleveren. Een blauwdruk hiervoor is nu nog niet te maken, dat is te voorbarig. We zijn druk bezig om in kaart te brengen welke softwareleveranciers AI-functionaliteiten gaan integreren in hun software en hoe dit kantoren gaat helpen.

Wat kan je als kantoor al wel doen?

Je kan in ieder geval bewust aan de slag gaan met AI. Vorm beleid en spelregels en laat de mensen ook merken dat je als kantoor hiermee bezig bent en nieuwe technieken in de gaten houdt. Bij kantoren waar ik deze gesprekken voerde, bedachten we een aantal quick wins, ofwel acties waarbij AI al ingezet kan worden. Dit zorgt nog niet direct voor een aantal fte tijdswinst, maar het zorgt er wel voor dat men zich bewust wordt van de mogelijkheden en de medewerkers hiermee aan de slag gaan. De eerste stappen worden zo alvast gezet!

Wil je over dit onderwerp ook eens van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact op met mij via d.aardoom@fullfinance.nl