Renseigneringsverplichtingen

De maand januari is de maand van de renseigneringsverplichtingen. In een vorig artikel kwam de renseigneringsverplichting van uitbetaalde bedragen aan derden aan de orde. In de bijdrage zoomen we in de informatieverplichting op basis van de DAC 7[1]. In ons artikel van januari 2023 is deze informatieverplichting uitgebreid beschreven (zie: Weer een nieuwe rapportageverplichting – Full Finance Consultants).

Vanaf 2024 zijn digitale platformen voor het eerst verplicht om gegevens van ‘verkopers’ te rapporteren over het kalenderjaar 2023. Dit zijn dan de nieuwe verkopers die in 2023 zijn gestart met het gebruik van het platform voor de verhuur van onroerende zaken (dat zich in een EU-staat bevindt), persoonlijke dienstverlening[2], verkoop van goederen, en de verhuur van transportmiddelen. Voor op 1 januari 2023 al bestaande verkopers geldt de rapportageverplichting pas over 2024 (met een rapportageverplichting voor 1 februari 2025). De platformexploitant moet de gebruikers informeren over de gegevens die met de Belastingdienst worden gedeeld.

Van belang is dat verkopers (gebruikers) van deze platforms weten dat zij als verkoper van het platform bekend zijn en hun verdiensten via het platform bij de Belastingdienst bekend worden. En dat laatste is ook precies het doel van deze rapportageverplichting. Te voorkomen dat inkomsten niet worden aangegeven, dat geen verlies optreedt aan belastinginkomsten en het voorkomen van oneerlijke concurrentie (ten nadele van personen en bedrijven die hun activiteiten niet via digitale platforms uitvoeren).

Btw

Zoals jullie wellicht bekend is, gelden met ingang van 1 juli 2021 nieuwe btw-regels voor e-commerce. Met ingang van deze datum is sneller buitenlandse EU-btw verschuldigd als een ondernemer grensoverschrijdend goederen verkoopt aan consumenten binnen de EU. Ook is binnen deze nieuwe btw-regelgeving per 1 juli 2021 een bijzondere verplichting geïntroduceerd voor digitale platforms. Deze platforms worden onder specifieke voorwaarden geacht de goederen te leveren aan de kopers/consumenten en de daarover verschuldigde btw wordt in die gevallen van het platform geheven en niet van de leverancier. Uitdrukkelijk is aangegeven dat de inlichtingen en gegevens die tussen landen worden uitgewisseld in het kader van DAC7 ook mogen worden gebruikt voor de vaststelling, uitvoering en handhaving van de btw en andere indirecte belastingen.

Meer informatie nodig? Neem dan via 055-355 99 79 contact op met mr. Sandra Twigt RB (s.twigt@fullfinance.nl). Voor vragen over de btw, kun je terecht bij mr. Katelijne ten Thije (k.ten.thije@fullfinance.nl).

Publicatiedatum: 24 januari 2024

[1] Directive on Administrative Cooperation (DAC); de regeling voor grensoverschrijdende prestaties staat opgenomen in  de Wet op de internationale bijstandsverlening bij de heffing van belastingen (WIB); voor  binnenlandse prestaties zie artikel 53bis AWR.

[2] Uit de MvT (TK) volgt: “Het begrip persoonlijke dienst kan een breed scala aan diensten omvatten, zoals transport- en bezorgdiensten, bijles-, schoonmaak-, tuinier-, of kluswerkzaamheden of administratieve, juridische of boekhoudkundige taken, op voorwaarde dat deze worden uitgevoerd op een specifiek verzoek van een gebruiker.