Voorkomen is veel beter dan genezen

In dit artikel gaat het over accountants & belastingadviseurs en ict. Het stereotype is dat dit niet (altijd) een goede combinatie is. Daar valt gelukkig veel op af te dingen; feit blijft wel dat de meeste accountants en belastingadviseurs geen ict-deskundigen zijn. En dat is niet alleen heel begrijpelijk, maar soms maar goed ook. Er zijn namelijk al genoeg ‘spelregels’ waaraan de accountants en belastingadviseurs zich moeten houden en waar zij hun klant in mee moeten en willen nemen. En met alle nieuwe regels rondom corona is dat al een dagtaak op zich.

Dat laat onverlet dat de ict uiteraard ook goed op orde moet zijn. In een vorige bijdrage schreven wij al over de mogelijke gevolgen van een datalek. Dit waren uiteraard niet de enige risico’s. Als vertrouwenspersoon van onze klanten (en het maatschappelijk verkeer) hebben wij, accountants & belastingadviseurs niet alleen de taak onze klanten op betrouwbare wijze te helpen, ook is het van belang dat wij de dossiers die wij hiervoor aanleggen op een veilige manier opslaan. Zodat wij ook in de toekomst deze dossiers nog kunnen raadplegen en (minstens zo belangrijk) dat onbevoegden daar niet bij kunnen.

Want of we het nu willen of niet: als kantoren zitten wij op een goudmijn aan data. Niet alleen voor ons eigen kantoor (om bijvoorbeeld met data-analyse aan de slag te gaan), maar zeker ook voor de ‘grote boze buitenwereld’. Het hacken van organisaties is wereldwijd een serieuze activiteit geworden en ook in Nederland wordt dit probleem steeds groter. De Autoriteit Persoonsgegevens meldde eerder deze week in haar jaarverslag een daling van het aantal gemelde datalekken (-10%), maar van deze meldingen was een substantieel groter deel (+30%) het gevolg van hacking, malware of phishingincidenten. Met daarbij de toevoeging dat dit vooral speelt bij (grotere) organisaties die persoonsgegevens van veel mensen verwerken. Het gemiddelde accountants- en belastingadvieskantoor voldoet al snel aan deze voorwaarden met het verwerken van de salarissen en het verzorgen van IB-aangiften.

Kortom: tijd voor een wake-up call. De afgelopen tijd heeft Full Finance samen met andere partijen in de accountancymarkt hierover gesproken en overleg gevoerd. De eerste uitkomst daarvan staat in de bijgevoegde flyer. Het belangrijkste advies: “Wees zuinig op de gegevens van jezelf en je klanten!” Want voorkomen is veel beter dan genezen.

Vraag je je af hoe jouw kantoor ervoor staat? Of wil je naar aanleiding van dit artikel aan de slag, neem dan gerust contact op met Martijn Kriek of Thijs de Nijs.