Zorgplicht

De zorgplicht komt voor in artikel 7:401 BW en slaat op de zorg die een opdrachtnemer in acht moet nemen bij de uitvoering van de werkzaamheden die hij voor de opdrachtgever verricht. De opdrachtnemer dient bij de uitvoering van zijn opdracht te handelen zoals een redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot te werk zou gaan.

De rechter

Bij het oordeel of een opdrachtnemer de zorg van een goed opdrachtnemer in acht heeft genomen, houdt de rechter rekening met alle omstandigheden van het geval. Aldus rechtsoverweging 4.2 van de uitspraak van de rechtbank Rotterdam[1]. Op eigen initiatief had de belastingadviseur en voordat het kerstarrest ons allemaal overviel, voor zijn klant bezwaar gemaakt tegen de vermogensrendementsheffing over 2017 en 2018. Voor de jaren 2019 en 2020 werd het niet gedaan. De rechtbank oordeelt dat de belastingadviseur de lat hoog had gelegd en dat het mede daardoor ook van de adviseur mag worden verwacht dat de lijn die hij zelf heeft ingezet, doorzet door ook voor de jaren 2019 en 2020 bezwaar aan te tekenen. Het kantoor had op zijn minst de mogelijkheid om bezwaar te maken opnieuw aan de klant moeten voorleggen. Door dat niet te doen, wordt niet aan de zorgplicht voldaan.

Ik gebruikte net de bewoording ‘voordat het kerstarrest ons overviel’. Dat was echt een verrassing. Het was te verwachten dat de Hoge Raad wederom zou (kunnen) oordelen dat de box 3 heffing niet zou stroken, maar dat de Hoge Raad ook oordeelde dat er rechtsherstel moest plaatsvinden (en niet alleen voor de betreffende belastingplichtige maar voor alle belastingplichtigen met nog openstaande aanslagen inkomstenbelasting ten tijde van het kerstarrest) dat was nieuw en onvoorspelbaar.

De kennis van nu

Met de kennis van nu had je natuurlijk allemaal bezwaarschriften moeten indienen tegen de rendementsheffing. Geldt dat dan ook voor de villatax en de regeling excessief lenen (zie ook Excessief lenen en villatax – Full Finance Consultants d.d.16 augustus 2024).? In dat artikel gaf ik de tip: bespreek met je klant of actie gewenst is, leg uit waar het over gaat en dat we op voorhand niet kunnen inschatten wat de kansen op succes zijn. Leg schriftelijk vast (en deel dit bij voorkeur met je cliënt) dat het onderwerp is besproken en wat de cliënt daarop heeft besloten. Dit om te voorkomen dat jij achteraf krijgt tegengeworpen dat je niet aan je zorgplicht hebt voldaan.

Informeer de klant!. En tegelijkertijd mag verwacht worden dat klanten zelf ook alert zijn. Het mislopen van een coronasteunmaatregel (TVL) was volgens de rechtbank Amsterdam[2] niet te verwijten aan het advieskantoor, omdat het – gezien de uitgebreide belangstelling in de media – op de weg van klant had gelegen om kennis te nemen van alle mogelijke relevante overheidsinformatie.

Voldoe je aan de zorgplicht?

Voldoe jij aan de zorgplicht bij het uitvoeren van je opdracht voor je klant? Waaruit bestaat je opdracht? Welke verwachtingen wek je in contacten met de klant, op je website?

Nieuwsgierig geworden? Meld je aan voor onze pe-meerdaagse (Pe-meerdaagse – Full Finance Consultants); in het cursusaanbod staat dit jaar de cursus “Fiscale review: een kwaliteitsimpuls!”. Daarin bekijk ik aan de hand van veel casusposities of jij/het kantoor goed voor de klanten zorgt!

Ik ontmoet je graag op donderdag 14 november in Huizen!

Mr. Sandra Twigt-Endema RB (055-355 99 79) of s.twigt@fullfinance.nl

Publicatiedatum 8 oktober 2024

[1] Rechtbank Rotterdam rolnummer: C/10/659333 / HA ZA 23-513 d.d. 28 augustus 2024
[2] Rechtbank Amsterdam ECLI:NL:RBAMS:2023:1378 d.d. 8 maart 2023