De laatste weken komt het in vrijwel alle gesprekken die wij voeren in meer of mindere mate langs: de werkdruk op de kantoren. Het opengaan van Nederland (waar we met elkaar naar uitkeken) viel min of meer samen met de start van ons drukke seizoen. Leuk dat er weer veel meer kan en mag, maar tegelijkertijd ook hard aan de bak in deze maanden. Het jaarwerk moet immers weer verzorgd gaan worden voor onze klanten en we hebben met elkaar ook nog wel het nodige NOW- en TVL-werk liggen. En dat gecombineerd met een schaarste aan (goede) krachten maakt dat we misschien toch net iets minder (vaak) van de herkregen vrijheden kunnen genieten. (Tip: lees ook dit artikel).
Onlangs zei iemand tegen mij dat het op dit moment eigenlijk maar draait om 2 zaken: personeel en ict. Ik kan mij daar wel in vinden met een kleine toevoeging: het woordje ‘juiste’. Het gaat voornamelijk om het juiste personeel (met de juiste vaardigheden) en de inzet van de juiste ict. En daar kun je je dan echt mee onderscheiden.
In de afgelopen maanden hebben wij als Full Finance veel kantoren mogen helpen op het gebied van data om de juiste ict (bijvoorbeeld in de vorm van NOW-data-analyses) en het juiste personeel (met de skills om data-gedreven de NOW-afrekeningen uit te voeren) in te zetten. En we merken aan het enthousiasme van onze klanten dat hen dit zeker geholpen heeft en nog steeds helpt. Daarom zijn wij al weer volop bezig geweest om in het ‘postcorona-tijdperk’ ook te kunnen helpen met de juiste tools en vaardigheden. Overigens, onze NOW data-analyses blijven wij uiteraard gewoon verzorgen.
Hoe hopen wij het zuchten te verminderen? Bijvoorbeeld met het inzetten van analyses gericht op de naleving van de sancties rondom Oekraïne (zie ons eerdere artikel). Maar ook door het leveren van een (op maat) set aan analyses die helpen bij het samenstelproces. Analyses die gericht zijn op de werkzaamheden die bij (vrijwel) iedere opdracht worden uitgevoerd zoals het aansluiten van de beginbalans en cijferanalyses. Maar eveneens met analyses rondom btw, brutomarge en liquiditeit. En dat alles vanuit een vast en herkenbaar format (draagt bij aan de kwaliteit van dossier), het trainen van de gebruikers (juiste skills van het personeel) en op een vaktechnisch verantwoorde manier. Wij zijn immers niet voor niets een kennisleverancier van accountants- en administratiekantoren.
Kortom: wij helpen je graag het zuchten te verminderen. En, dat vinden wij tenminste, het werk nog leuker te maken door nieuwe inzichten te krijgen voor jullie en voor jullie klanten. Nieuwsgierig geworden? Onze collega’s Marijke Stokvis, Thijs de Nijs en Martijn Kriek vertellen je er graag meer over.
Publicatiedatum: 11 mei 2022